Intervju med Emira;)

Namn: Uppfödar namnet: Tezz     Namn nu: Emira
Född: 20/10- 2008
Ägare: Emil och Emma
Uppfödare: Monica och Mikael

Varför namnet Emira:
 Kvinnlig form av det arabiska namnet Emir som betyder prins, härskare och framgångsrik.
Underbart fint namn, först tänkte vi enbart Mira men det fick bli ett E framför=) Kom på namnet när jag var ut eog gick och tittade på skyltar, såg en skylt där det stod myralien tror jag, därefter fick jag ut Mira, vilket jag fastnade för och sa till Emil att om vi köper en hund ska hon heta Mira, detta var väl några veckor innan vi såg Mira=)  Emil sa att man kan inte bestämma namnet innan utan det gör man när man ser hunden, men en Emira var det verkligen.
Kunglig liten dam. Sen säger alla ifs han till henne så jaa.. en prins är hon väl=)hehe...

Gillar: Bita sönder sina leksaker,köpte en ny leksak igår, trodde den skulle vara bra men nejdå, hon fann etts tälle att bita hål på den så nu drar hon ut vadd ur den med=)
Hemma hos mina föräldrar hade vi en vedbit från ett äppelträd, den höll bra kanske ska fortsätta med sådanna hemmagjorda leksaker=)

Gillar inte: dammsugaren eller att bli borstad, eller så tar hon aldrig det på allvar för hon biter alltid efter borsten eller rullar runt för fullt så att jag inte kan borsta henne.

Bästa leksak: Nallar tror jag, hon gillar att noppa dem, tugga ett litet håll sen dra ut allt vadd ur dem. Snacka om mördare=) trodde allt grodan hennes skulle hålla, trodde hon gilalde den mycket men nejdå, den rök för ett par dagar sedan, var väl han som stod på listan helt enkelt, enda hela som var kvar.

Favorit sysselsättning: Leka, Mira älskar att leka eller gosa, social dam som vill vara nära.

Morgonvana: Alltid ligga kvar sist i sängen skulle jag säga, en tröttare hund på mrogonen får man leta efter, säger man att vi ska gå ut försöker hon krypa utan att komma någonstans.
 
Vad Mira äter: Vi har varvat med olika märken, doggy, pedigree, vovve( var ingen höjdare, gav allt  till Akke, det roliga var att när hon fick maten där, då åt hon den=)haha... konstiga mira, Friskisär det som gäller just nu, annars står det två påsar pedigree och väntar sedan.
Vi ger även rester ibland, såsom ris, pasta, blandar in det i maten nån gång för att göra det lite mer lyxigt.

Godis som hon gillar:  Mira äter allt, när vi tränar kan man ge henne sin egen mat, kattmat, majs,ost till och med bönor äter hon märkte vi igår=) tuggade lite segt men de slank ner ändå.

Trix hon kan: Emira är väldigt duktig och lättlärd, hittills har hon lärt sig mycket även om hon inte kan göra allt helt själv utan att jag styr med handen. 

Här kommer lite av det hon kan:

Sitt/ sitt kvar- kan hon bra
Ligg/ligg kvar- lika bra där
Fot- går från höger sida och bakom oss och sätter sig på vänster. (oftast)hehe
Gå fot- Funkar bra. drar inte helt i koppel utan komemr hon framför går man in bakom henne och hon stannar in eller så harklarman till så stannar hon in=)
Hit- samma här.
Stå- Nyss klarat av detta utan att jag visar med handen=)
Snurra runt- Visar smått med handen.( full träning på detta tillsammans med klickern så hoppas på att hon klarar det själv snart.
Rulla runt- Funkar när jag visar med handen, behöver inte dra den på samma sätt som förr utan bara röra och säga rulla runt.
Aport-Emira älskar att hämta saker. Klarar av att sitta kvar väldigt bra.
Tass- Detta är något hon gör bra, görs varje gång hon ska få mat, sitter fint, tassar och sen mat=)
Hopp- Här är också ett trix som funkar ibland, kanske behöver upprepa hopp två tre gånger för att hon typ ska ta sats.

 
Trix som står på spel: Håller på för fullt med vissa trix, försöker att ta ett som jag printar mycket på för att hon ska få in det samtidigt som jag varvar med andra, men självklart är hit, fot och gå fint i koppel sådant som komemr först eftersom det är viktigast.
Men något som jag vill lära henne är att gå sick sack mellan benen samtidigt som jag går=)hehe.. utmaning men det ska ju gå.

Trix som vi håller på och tränar på: Snurra runt övas det mycket på, hon kan det men inte utan att jag visar smått med handen. handen ska bort, handen ska vi ta bort på allt som hon kan, det ställer till lite problem för henen=)hahaha....

Här var lite kul info, hoppas det var en trevlig lässtund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0