Aktiveringskurs

Dagen började med frukost och sedan gick vi ut till Trönninge för att hämta hem cykeln, en snabb kaffe och sedan cyklade vi hem igen, jag och Emira för att förbereda oss för dagen kurs"Aktivering" Ingen aning om vad som skulle hända idag då jag fick hoppa in på denna, men SPÅR stod på schemat och det lät super. Skogen=)

Ut till Ön för att lägga spår.
Började lite med passivitetsträning för att få info om hur vi ska göra, Emira gnäller och skäller och är uttråkad, underhåller henne med att lägga godis i gräset för att få henne på andra tankar. BRA!

In med henne i bilen och sen lägga spår för henne.

50 meter fram, 90 graders sväng och yttligare 50 meter, blev en himla massa terräng på min raksträcka, sedan fick sista delen inte bli lika lång då en gran hade ramlat. fick stoppa vi den, men det räckte gott och väl för första gången.

Tillbaka och se på hur budföring går till då detta är läxa till nästa vecka, bäst jobba på detta så Emira sätter det bra.
Budföring går ut på att man är två pers på en hund, hunden ska springa mellan oss, s.k sända bud till den andra, man ökar avståndet mellan varandra och sedan går man ihop igen för att avsluta med enbart en eller två meter ifrån varandra. Alltid avsluta på kort avstånd då flocken är ihop!

Viktigt är att hunden inte bryr sog om annat utan springer mellan dessa två pers. När hunden klarar detta kan man med tiden lägga in komandon, i början är det viktigt att hunden förstår vad den ska göra.
En annan viktig grej, den som ropar ska vara rolig och aktiv medans den som hunden är hos ska vara passiv för att göra det roligar att springa till den andre.

Tillbaka till SPÅR, tar ut Emira och går mot starplattan där min vimpel hänger och där det ligger en godishög för att få henne motiverad och veta vart hon ska starta, låter henne sköta sökandet, jag går bakom och har kopplet halvt löst, Emira söker efter godbitar och hittar glatt dem, lite off ibland men då gäller det bara att stå still, inte släppa ut kopplet för mycket utan låta henne komma tillbaka i spåret, berömma när hon hittar godis och fortsätter, viktigt berömma och verkligen låta henne jobba, tänka på vad hon ska göra.

Hon missade en hel del godis men höll sig på spåret. Jag la en godbit i ca var 5 sko för att göra det lätt nu i början, får köra på det ett tag till, sen mionska godbitarna.
Detta var jättekul och verkligen rogivande, hoppas på att hinna med ett spår imorgon=)

Verkligen kul och perfekt för Emira som gärna vill ha SPACE!

NU ligger mira död i soffan och jag känner mig som en stolt matte! Älskar verkligen när mina hundar är trötta! DÅ vet jag att jag gjort mitt för dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0